Ghidul de finanţare al Programului „Rabla” 2025 – Fii un Exemplu Protecția Mediului cu InfoCons Protecția Consumatorului !
GHID DE FINANȚARE din 23 aprilie 2025
a Programului privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea
vehiculelor de transport rutier nepoluante şi eficiente din punct de vedere energetic 2025-2030
EMITENT MINISTERUL MEDIULUI, APELOR ŞI PĂDURILOR
Publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 364 din 24 aprilie 2025
Data intrării în vigoare 24-04-2025
Formă consolidată valabilă la data 25-04-2025
Prezenta formă consolidată este valabilă începând cu data de 24-04-2025 până la data de 25-04-2025
Notă: Aprobat prin ORDINUL nr. 1.231 din 23 aprilie 2025, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 364 din 24
aprilie 2025.
Capitolul I
Dispoziţii generale
Articolul 1
Rolul ghidului de finanţare
(1) Ghidul de finanţare, denumit în continuare ghid, constituie un suport informativ, având rolul de a furniza
informaţii esenţiale privind derularea Programului privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în
transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante şi eficiente din punct de vedere energetic
2025-2030, denumit în continuare program.
(2) Ghidul conţine dispoziţii privind condiţiile de participare în cadrul programului.
Articolul 2
Obiectul, scopul şi indicatorii de performanţă şi eficienţă ai programului
(1) Obiectul programului constă în acordarea din Fondul pentru mediu de sume/ajutoare de minimis, cu titlu de
finanţare nerambursabilă, sub formă de ecotichete, pentru achiziţionarea autovehiculelor noi, în schimbul predării
spre casare şi radiere din evidenţele de circulaţie a autovehiculelor uzate.
(2) Scopul programului îl constituie îmbunătăţirea calităţii mediului prin achiziţionarea de autovehicule noi, mai
puţin poluante şi eficiente din punct de vedere energetic.
(3) Programul vizează atingerea următoarelor deziderate de protecţie a mediului de interes general:
a) diminuarea efectelor poluării aerului asupra mediului şi sănătăţii populaţiei, cauzate de emisiile de gaze de
eşapament provenite de la autovehiculele uzate;
b) prevenirea generării deşeurilor şi atingerea obiectivelor privind recuperarea şi valorificarea deşeurilor
provenite de la vehiculele scoase din uz.
(4) Indicatorii de performanţă şi eficienţă a programului îi reprezintă:
a) numărul de autovehicule uzate casate;
b) numărul de autovehicule achiziţionate prin program. Cantitatea de CO_2 redusă anual ca urmare a
achiziţionării prin program de autovehicule mai puţin poluante se calculează după formula:
C = n x (i x 145 g/km – Ʃ^i_x = 1 ex),
unde:
C = cantitatea de CO_2 redusă anual;
n = numărul mediu de km parcurşi anual de un autovehicul;
i = numărul de autovehicule achiziţionate prin program;
ex = emisiile de CO_2 ale fiecărui autovehicul achiziţionat prin program, exprimate în g/km.
Articolul 3
Caracterul programului şi aria geografică de aplicare
(1) Programul are caracter multianual şi se aplică la nivel naţional.
(2) Programul se desfăşoară în perioada 2025-2030.
Articolul 4
Sursa de finanţare şi bugetul alocat pentru derularea programului
Finanţarea programului se realizează din veniturile Fondului pentru mediu constituite în temeiul Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 115/2011 privind stabilirea cadrului instituţional şi autorizarea Guvernului, prin Ministerul
Finanţelor Publice, de a scoate la licitaţie certificatele de emisii de gaze cu efect de seră atribuite României la
C.T.C.E – Piatra Neamt – Pagina 1 din 33
nivelul Uniunii Europene, aprobată prin Legea nr. 163/2012, cu modificările şi completările ulterioare, în limita
creditelor de angajament şi bugetare prevăzute cu această destinaţie prin bugetul anual al Fondului pentru mediu,
aprobat conform legii.
Articolul 5
Definiţii şi acronime
(1) În sensul prezentului ghid, termenii şi expresiile de mai jos se definesc astfel:
a) analiza documentelor de către producătorul validat – procesul în cadrul căruia producătorul validat verifică
documentele prevăzute la art. 17, 25 şi 28 şi actualizează statusul solicitanţilor/beneficiarilor în aplicaţia
informatică, în mod corespunzător;
b) aplicaţia informatică – software administrat de către AFM, având rolul de gestionare a informaţiilor şi
documentelor în cadrul programului, denumită în cuprinsul ghidului aplicaţie;
c) autoturism – autovehicul din categoria M1, cu cel puţin 4 roţi şi o viteză maximă constructivă mai mare de 25
km/h, conceput şi construit pentru transportul de pasageri şi care are, în afara locului conducătorului, cel mult 8
locuri şezând, conform RNTR 2;
d) autoutilitară uşoară – autovehicul din categoria N1, conceput şi construit pentru transportul de mărfuri, având
o masă maximă ce nu depăşeşte 3,5 tone, inclusiv cel în al cărui certificat de înmatriculare este înscrisă sintagma
„automobil mixt“ (autovehicul destinat prin construcţie transportului simultan de persoane şi mărfuri în
compartimente separate);
e) autospecială/autospecializată uşoară – autovehicul din categoria M1 ori N1, destinat transportului de pasageri
sau de mărfuri şi care îndeplineşte o funcţie specifică ce necesită adaptări ale caroseriei şi/sau echipamente
speciale, având o masă maximă ce nu depăşeşte 3,5 tone;
f) autovehicul nou – orice autoturism, autoutilitară uşoară sau autospecială/autospecializată uşoară, orice
cvadriciclu sau motocicletă care nu a fost înmatriculat/înmatriculată niciodată, cu sistem de propulsie termică (cu
ardere internă, inclusiv motorizare GPL/GNC), hibrid, plug-in hibrid, pur electric, cu pilă de combustie cu
hidrogen, inclusiv autovehiculele DRIVE-TEST/DEMO, care îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 9 alin. (2) lit. d)
; nu se finanţează achiziţionarea autovehiculelor alimentate cu combustibil motorină;
g) autovehicul hibrid – autovehicul cu cel puţin două convertoare de energie diferite şi două sisteme de stocare
de energie (montate pe vehicul) pentru a-i asigura propulsia, care nu are sursă de alimentare externă;
h) autovehicul plug-in hibrid – autovehicul hibrid care, pentru a-şi asigura propulsia mecanică, preia energie din
două surse de energie stocată, montate pe vehicul: un combustibil consumabil, respectiv un dispozitiv de stocare
a energiei electrice (de exemplu: baterie, condensator, volant/generator etc.) care are o sursă de alimentare
externă – plug-in;
i) autovehicul pur electric – orice autoturism, autoutilitară uşoară, autospecială/autospecializată uşoară sau
cvadriciclu, propulsat/propulsată de un motor electric cu energie furnizată de baterii reîncărcabile, alimentate de o
sursă externă de energie electrică, clasificat ca vehicul cu emisii poluante zero;
j) autovehicul cu pilă de combustie cu hidrogen – orice autovehicul aparţinând categoriei M1 sau N1, astfel cum
sunt definite acestea conform Regulamentului (UE) 2018/858, sau aparţinând categoriei L6e sau L7e, astfel cum
sunt definite acestea conform Regulamentului (UE) nr. 168/2013, acţionat cu pilă de combustie care transformă
energia chimică din hidrogen în energie electrică, pentru propulsarea vehiculului;
k) autovehicul uzat – orice autoturism, microbuz, autoutilitară uşoară sau autospecială/autospecializată uşoară
care îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:
1. este înmatriculat în România sau, după caz, este înregistrat conform procedurilor specifice instituţiei din
sistemul de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională;
2. conţine cumulativ componentele esenţiale (motor, transmisie, tren de rulare, caroserie, şasiu, precum şi
echipamentele electronice de gestionare a funcţiilor autovehiculului şi dispozitivul catalizator, dacă acestea au
fost prevăzute din fabricaţie);
3. are la data înscrierii în program o vechime mai mare sau egală cu 8 ani de la anul primei înmatriculări în
România. Dacă anul înmatriculării înscris în cartea de identitate este anterior anului fabricaţiei se consideră an
de fabricaţie anul înmatriculării;
l) beneficiar – solicitantul, persoană fizică sau persoană juridică, căruia i s-a aprobat suma/ajutorul de minimis,
după caz, cu titlu de finanţare nerambursabilă din Fondul pentru mediu, pentru achiziţionarea de autovehicule
noi, în conformitate cu prevederile prezentului ghid;
m) cerere de finanţare – cererea pe care solicitantul o completează în aplicaţie, în vederea obţinerii finanţării din
Fondul pentru mediu, sub formă de ecotichet, pentru achiziţionarea de autovehicule noi; modelul cererii este
prevăzut în anexa nr. 3 la prezentul ghid;
n) cerere de validare – cererea pe care producătorul o completează în aplicaţie, pentru a fi validat în cadrul
programului; modelul cererii este prevăzut în anexa nr. 1 la prezentul ghid;
C.T.C.E – Piatra Neamt – Pagina 2 din 33
- o) colector autorizat – operator economic, cu personalitate juridică sau entitate fără personalitate juridică,
autorizat să desfăşoare activităţi de colectare, colectare şi tratare a vehiculelor scoase din uz, potrivit prevederilor
Legii nr. 212/2015 privind modalitatea de gestionare a vehiculelor şi a vehiculelor scoase din uz, cu modificările şi
completările ulterioare; informaţii privind colectorii autorizaţi se regăsesc la nivelul agenţiilor judeţene pentru
protecţia mediului;
p) cedent – proprietarul autovehiculului uzat care nu doreşte să beneficieze de finanţarea din Fondul pentru
mediu, acordată prin program sub formă de ecotichet, şi care se obligă să predea spre distrugere şi să radieze
din circulaţie propriul autovehicul uzat, în favoarea solicitantului. Cedentul poate fi:
persoana fizică având domiciliul sau reşedinţa în România, care deţine în proprietate un autovehicul uzat
înmatriculat pe numele său, moştenitorii acesteia sau cea care l-a dobândit printr-o decizie judecătorească,
partaj sau donaţie, după caz;
2. persoana juridică română, cu sediul profesional în România, care deţine în proprietate un autovehicul uzat
înmatriculat pe numele său, dobândit printr-o hotărâre judecătorească, hotărâre a consiliului local, preluare de
patrimoniu, reorganizare, după caz;
q) contract de finanţare – contractul încheiat între beneficiarul persoană juridică şi AFM, prin care se stabilesc
drepturile şi obligaţiile părţilor în cadrul programului, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 5 la prezentul ghid;
r) contract de participare – contractul încheiat între producătorul aprobat şi AFM, prin care se stabilesc drepturile
şi obligaţiile părţilor în cadrul programului, în vederea decontării ecotichetelor acordate pentru achiziţia de
autovehicule noi, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 2 la prezentul ghid;
s) cvadriciclu – autovehicul din categoria L6e sau L7e, aşa cum sunt acestea definite în cuprinsul RNTR 2:
categoria L6e – cvadriciclu uşor, respectiv autovehicul cu patru roţi a cărui masă în ordine de mers este de cel
mult 425 kg, exclusiv masa acumulatorilor, având viteza maximă constructivă de cel mult 45 km/h şi echipat cu
maximum două locuri şezând şi cu un motor electric având o putere netă continuă maximă de cel mult 4 kW
pentru vehiculul din subcategoria L6e-A sau, respectiv, 6 kW pentru vehiculul din subcategoria L6e-B; categoria
L7e – cvadriciclu greu, respectiv autovehicul cu patru roţi, altul decât cvadriciclul uşor, având masa în ordine de
mers de cel mult 450 kg pentru vehiculul destinat transportului de pasageri sau, respectiv, 600 kg pentru vehiculul
destinat transportului de mărfuri, exclusiv masa acumulatorilor, viteza maximă constructivă de cel mult 90 km/h şi
echipat cu maximum patru locuri şi cu un motor a cărui putere maximă netă este de cel mult 15 kW;
t) dosar de validare – documentaţia prevăzută la art. 11 care va fi încărcată în aplicaţie de către producător;
u) dosar de finanţare – documentaţia prevăzută la art. 21 care se încarcă în aplicaţie de către solicitantul
persoană juridică;
v) ecotichet – contravaloarea parţială a preţului de achiziţie a unui autovehicul nou, acordată de AFM în cadrul
programului, cu titlu de finanţare nerambursabilă, în cuantumurile prevăzute la art. 8 alin. (4); un ecotichet se
acordă pentru un autovehicul nou;
w) factura – document contabil emis în format .pdf de producătorul validat către beneficiar, care conţine detalii
privind autovehiculul nou vândut, datele de identificare fiscală ale beneficiarului, datele producătorului validat,
cota de TVA, preţul (în RON şi EUR) şi cantitatea şi valoarea fiecărui produs comercializat; când factura este
emisă prin puncte de lucru/agenţi/parteneri autorizaţi ai producătorului validat, aceasta va cuprinde, în mod
expres, menţiunea că este emisă „în numele şi pentru producătorul validat“;
x) finanţare – suma nerambursabilă din Fondul pentru mediu de care poate beneficia solicitantul, persoană fizică
/ajutorul de minimis de care poate beneficia solicitantul, persoană juridică, acordat/ă de AFM sub formă de
ecotichet;
y) microbuz – autovehicul din categoria M2 sau M3, conceput şi construit pentru transportul de pasageri şi care
are o capacitate de transport de cel mult 22 de pasageri şezând sau în picioare, în afara scaunului
conducătorului, conform RNTR 2;
z) momentul înscrierii în program – momentul încărcării în aplicaţia informatică a documentelor prevăzute la art.
11, 17 şi 21 de către producător/solicitant;
aa) momentul finalizării procesului de înscriere în program – momentul în care aplicaţia generează automat un
număr de înregistrare;
bb) motocicletă – autovehiculul din categoria L3e sau L4e cu două sau trei roţi, echipat cu un motor care are o
capacitate cilindrică mai mare de 50 cmc şi a cărui viteză maximă, prin construcţie, depăşeşte 45 km/h;
cc) motocicletă electrică – autovehiculul din categoria L3e sau L4e cu două sau cu trei roţi, acţionat de un motor
electric, având o putere nominală continuă mai mare de 4 kW şi o viteză maximă constructivă mai mare de 45 km
/h;
dd) producător – persoană juridică română, operator economic constructor de autovehicule, importator de
autovehicule noi sau reprezentant autorizat al constructorului/importatorului;
ee) producător validat – producătorul care a încheiat contract de participare cu AFM;
C.T.C.E – Piatra Neamt – Pagina 3 din 33 - ff) proprietar de autovehicul uzat – persoana fizică/juridică care deţine în proprietate un autovehicul uzat
înmatriculat pe numele său ori, după caz, moştenitorii săi;
gg) RO e-Factura – sistem electronic al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală care permite emiterea,
transmiterea şi stocarea facturilor într-un format standardizat; facturile sunt descărcate de către producătorul
validat în format .xml;
hh) sesiune de înscriere – perioadă determinată, pe parcursul căreia solicitantul se poate înscrie în program şi
încarcă documentele necesare, respectiv dosarul de finanţare, în vederea obţinerii finanţării;
ii) sesiune de validare – perioadă determinată, pe parcursul căreia producătorul se poate înscrie pentru
participare în program şi încarcă dosarul de validare;
jj) solicitant – persoana care îndeplineşte cumulativ criteriile de eligibilitate şi care întreprinde demersuri pentru
accesarea finanţării. Aceasta poate fi persoană fizică sau persoană juridică.
(2) În cuprinsul prezentului ghid sunt utilizate următoarele reguli de interpretare:
a) cu excepţia unor prevederi contrare, cuvintele la forma de singular includ şi forma de plural şi viceversa, acolo
unde acest lucru este permis de context;
b) termenul „zi“ sau „zile“ reprezintă zi calendaristică ori zile calendaristice, dacă nu se specifică altfel; termenul
se calculează fără a se lua în calcul prima şi ultima zi, iar când ultima zi a unui termen cade într-o zi nelucrătoare,
termenul se prelungeşte până în prima zi lucrătoare care urmează;
c) documentele solicitate prin ghid pot fi utilizate şi în data eliberării lor.
(3) În cuprinsul prezentului ghid sunt utilizate următoarele acronime:
a) AFM – Administraţia Fondului pentru Mediu;
b) CO_2 – dioxid de carbon;
c) CNP – cod numeric personal;
d) RNTR 2 – Reglementările privind omologarea de tip şi eliberarea cărţii de identitate a vehiculelor rutiere,
precum şi omologarea de tip a produselor utilizate la acestea – RNTR 2, aprobate prin Ordinul ministrului
transporturilor, infrastructurii şi comunicaţiilor 2.224/2020 pentru aprobarea Reglementărilor privind
omologarea de tip şi eliberarea cărţii de identitate a vehiculelor rutiere, precum şi omologarea de tip a produselor
utilizate la acestea – RNTR 2;
e) WLTP – World Harmonised Light Vehicles Test Procedure, stabilită în Regulamentul (UE) nr. 1.151 din 1 iunie
2017 de completare a Regulamentului (CE) nr. 715/2007 al Parlamentului European şi al Consiliului privind
omologarea de tip a autovehiculelor în ceea ce priveşte emisiile provenind de la vehiculele uşoare pentru
pasageri şi de la vehiculele uşoare comerciale (Euro 5 şi Euro 6) şi privind accesul la informaţiile referitoare la
repararea şi întreţinerea vehiculelor, de modificare a Directivei 2007/46/CE a Parlamentului European şi a
Consiliului, a Regulamentului (CE) nr. 692/2008 al Comisiei şi a Regulamentului (UE) nr. 1.230/2012 al Comisiei
şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 692/2008 al Comisiei;
f) WMTC – World Motorcycle Test Cycle, stabilit prin Regulamentul tehnic mondial nr. 2 al CEE-ONU.
Articolul 6
Etapele programului
(1) Etapele principale ale programului sunt următoarele:
a) derularea procesului de validare a producătorilor, etapă compusă din următoarele activităţi:
(i) publicarea pe pagina de internet a AFM a informaţiilor necesare demarării sesiunii de validare a producătorilor;
(ii) încărcarea în aplicaţie a dosarelor de validare şi analiza acestora de către AFM;
(iii) contestarea rezultatelor procesului de validare, după caz;
(iv) încheierea contractelor de participare;
(v) publicarea listei producătorilor validaţi;
(vi) revalidarea anuală a producătorilor validaţi;
b) înscrierea solicitanţilor, persoane fizice, în program, etapă compusă din următoarele activităţi:
(i) publicarea pe pagina de internet a AFM a informaţiilor necesare demarării sesiunii de înscriere a solicitanţilor;
(ii) încărcarea în aplicaţie a documentelor în vederea înscrierii;
(iii) selectarea unui producător validat, prin intermediul aplicaţiei;
(iv) aprobarea/respingerea documentelor încărcate în aplicaţie, de către producătorii validaţi selectaţi;
(v) comunicarea rezultatelor procesului de analiză solicitanţilor;
(vi) contestarea rezultatelor de către solicitanţi, după caz;
c) înscrierea solicitanţilor, persoane juridice, în program, etapă compusă din următoarele activităţi:
(i) publicarea pe pagina de internet a AFM a informaţiilor necesare demarării sesiunii de înscriere a solicitanţilor;
(ii) încărcarea în aplicaţie a dosarelor de finanţare;
(iii) aprobarea/respingerea de către AFM a finanţării;
(iv) comunicarea rezultatelor procesului de analiză solicitanţilor;
C.T.C.E – Piatra Neamt – Pagina 4 din 33
(v) contestarea rezultatelor de către solicitanţi, după caz;
(vi) semnarea contractelor de finanţare şi încărcarea documentelor autovehiculului uzat;
(vii) selectarea unui producător validat, prin intermediul aplicaţiei;
d) implementarea, etapă compusă din următoarele activităţi:
(i) încărcarea în aplicaţie a certificatelor de distrugere şi de radiere, de către solicitanţii cărora li s-a aprobat
finanţarea din Fondul pentru mediu;
(ii) analiza documentelor prevăzute la pct. (i) şi aprobarea finală, de către producătorii validaţi selectaţi;
e) introducerea facturilor în aplicaţie şi decontarea acestora;
f) monitorizarea finanţării;
g) raportarea în fiecare an, până la data de 20 a lunii februarie, efectuată de către AFM, a modului de utilizare a
sumelor din veniturile obţinute în urma scoaterii la licitaţie a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră, a
cantităţii de emisii de gaze cu efect de seră, exprimată în tone de dioxid de carbon echivalent, redusă prin
implementarea proiectelor în anul precedent, precum şi a oricăror alte informaţii suplimentare referitoare la
utilizarea veniturilor, în vederea îndeplinirii obligaţiilor stabilite de Comisia Europeană conform art. II alin. (3) din
Hotărârea Guvernului nr. 204/2013 pentru modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 780/2006 privind
stabilirea schemei de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră, cu modificările şi
completările ulterioare.
(2) Pe parcursul desfăşurării programului, AFM poate stabili atât eliminarea, cât şi derularea simultan a anumitor
etape prevăzute la alin. (1).
Articolul 7
Reguli generale privind gestionarea informaţiilor în program
(1) Pentru derularea programului, prin dispoziţie a preşedintelui AFM, se aprobă:
a) sesiunile de înscriere şi sumele/ajutoarele de minimis alocate la nivelul acestora cu titlu de finanţare, care se
publică pe pagina de internet a AFM;
b) structurile/comisiile AFM care vor fi implicate în derularea programului;
c) instrucţiuni şi/sau alte documente interne ale AFM, inclusiv pentru îndeplinirea de sarcini şi realizarea
anumitor activităţi în cadrul programului.
(2) Informaţiile necesare desfăşurării programului şi documentele relevante se gestionează prin intermediul
aplicaţiei, precum şi prin alte modalităţi stabilite de către AFM şi comunicate terţilor.
(3) AFM poate externaliza sau coopta personal din alte instituţii publice sau autorităţi publice centrale, cu
aprobarea conducătorilor acestora, pentru analiza dosarelor de validare/de finanţare.
Capitolul II
Ecotichetul şi categoriile de cheltuieli eligibile
Articolul 8
Ecotichetul
(1) Solicitantul poate obţine în cadrul unei sesiuni de înscriere unul sau mai multe ecotichete, în schimbul predării
spre casare a unui număr echivalent de autovehicule uzate. Nu se pot cumula mai multe ecotichete pentru
achiziţionarea unui autovehicul nou.
(2) Instituţiile publice şi unităţile administrativ-teritoriale pot solicita cel mult 25 de ecotichete în cadrul unei sesiuni
de înscriere, fără a preda spre casare un autovehicul uzat.
(3) Persoana fizică poate solicita cel mult 2 ecotichete în cadrul unei sesiuni de înscriere, câte unul pentru fiecare
autovehicul nou care urmează a fi achiziţionat.
(4) Cuantumul ecotichetului este de:
a) 10.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou cu sistem de propulsie termică (cu ardere internă,
inclusiv motorizare GPL/GNC) sau a unei motociclete;
b) 12.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou cu sistem de propulsie hibrid;
c) 15.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou plug-in hibrid sau a unei motociclete electrice;
d) 37.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou pur electric sau cu pilă de combustie cu hidrogen;
e) 120.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou plug-in hibrid sau pur electric, pentru instituţiile publice
şi unităţile administrativ-teritoriale.
(5) Este interzisă achiziţionarea autovehiculelor noi cu sistem de propulsie termică de către instituţiile publice şi
unităţile administrativ-teritoriale.
(6) Finanţarea acordată în cadrul programului nu se cumulează şi/sau nu este complementară cu alte programe
care finanţează achiziţionarea autovehiculelor noi, cu excepţia situaţiilor reglementate prin acte normative.
(7) Cuantumul ecotichetului se scade de către producătorul validat din preţul de comercializare, cu TVA, al
autovehiculului nou, diferenţa fiind asigurată de către beneficiar din surse financiare proprii şi/sau surse financiare
C.T.C.E – Piatra Neamt – Pagina 5 din 33
complementare: credite ori finanţare în baza unui contract de leasing financiar. Valoarea finanţării nu poate depăşi
50% din preţul de comercializare al autovehiculului nou-achiziţionat prin program, cu excepţia instituţiilor publice şi
a unităţilor administrativ-teritoriale.
(8) Acordarea finanţării din Fondul pentru mediu solicitantului operator economic cu personalitate juridică sau
entitate fără personalitate juridică se face în baza schemei intitulate „Ajutor de minimis pentru Programul privind
reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier
nepoluante şi eficiente din punct de vedere energetic“, denumită în continuare schemă de minimis, instituită în
conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 2.831/2023 al Comisiei din 13 decembrie 2023 privind aplicarea articolelor
107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis.
(9) Schema de minimis se aprobă prin dispoziţie a preşedintelui AFM, conform prevederilor Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru
modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20
/2015, cu modificările şi completările ulterioare.
(10) În situaţia în care, în urma procesului de analiză, solicitantului prevăzut la alin. (8) îi este aprobată finanţarea,
AFM comunică în scris acestuia cuantumul ajutorului care poate fi acordat şi caracterul acestuia de ajutor de
minimis, cu referire expresă la Regulamentul (UE) nr. 2.831/2023.
(11) Valoarea totală a ajutoarelor de minimis de care poate beneficia un solicitant pe o perioadă de 3 ani
consecutivi, cumulată cu valoarea alocării financiare acordate în baza schemei de minimis, nu poate depăşi
echivalentul în lei, la data depunerii dosarului de finanţare, a 300.000 euro. În situaţia în care solicitantul are
calitatea de întreprindere unică, aşa cum este definită la art. 2 alin. (2) din Regulamentul (UE) nr. 2.831/2023,
valoarea totală a ajutoarelor de minimis se calculează prin însumarea ajutoarelor de minimis acordate pe o
perioadă de 3 ani consecutivi întreprinderilor care fac parte din întreprinderea unică respectivă.
Articolul 9
Categoriile de cheltuieli eligibile
(1) Sunt considerate eligibile cheltuielile propuse a fi realizate cu achiziţionarea de autoturisme, autoutilitare
uşoare sau autospeciale/autospecializate uşoare, motociclete, care au sistem de propulsie termică (cu ardere
internă, inclusiv motorizare GPL/GNC) sau hibrid:
a) care nu au fost înmatriculate niciodată;
b) a căror valoare de achiziţie nu depăşeşte suma de 60.000 euro, cu TVA inclus;
c) generează maximum 145 g CO_2/km în sistem WLTP;
d) generează maximum 120 g CO_2/km în sistem WMTC, pentru motocicletă.
(2) Sunt considerate eligibile cheltuielile propuse a fi realizate cu achiziţionarea de autoturisme, autoutilitare
uşoare sau autospeciale/autospecializate uşoare, cvadricicluri sau motociclete electrice care au sistem de
propulsie plug-in hibrid, pur electric sau cu pilă de combustie cu hidrogen:
a) care nu au fost înmatriculate niciodată;
b) a căror valoare de achiziţie nu depăşeşte suma de 70.000 euro, cu TVA inclus;
c) generează mai puţin de 80 g CO_2/km în sistem WLTP, pentru autovehicul nou plug-in hibrid;
d) prin excepţie de la lit. a), autovehiculul DRIVE-TEST/DEMO care, cumulativ, respectă următoarele condiţii:
(i) este înmatriculat pentru prima dată cu cel mult 6 luni în urmă inclusiv faţă de data vânzării şi care nu
depăşeşte 6.000 km inclusiv;
(ii) înmatricularea este pe numele producătorului validat, respectiv al punctului de lucru/agentului/partenerului
autorizat, iar autovehiculul a fost utilizat pentru activităţi de DRIVE-TEST/DEMO;
(iii) este comercializat de către producătorul validat, respectiv de către punctul de lucru/agentul/partenerul
autorizat, declarat în cererea de validare, în calitate de prim proprietar.
(3) Este interzisă achiziţionarea autovehiculelor prevăzute la alin. (2) lit. d) de către producătorii validaţi.
(4) AFM nu finanţează achiziţionarea autovehiculelor alimentate cu combustibil motorină.
(5) În sensul prezentului ghid, cantitatea de emisii de CO_2/km în regim de funcţionare mixt/combinat este cea
înscrisă în certificatul de conformitate al autovehiculului nou (valorile WLTP) sau în alte documente relevante.
Excepţie fac autovehiculele categoria L3e/L4e, pentru care cantitatea de emisii de CO_2/km în regim de
funcţionare mixt/combinat este cea înscrisă în certificatul de conformitate al autovehiculului nou.
Capitolul III
Procesul de validare a producătorilor, încheierea contractelor de participare şi
publicarea listei acestora
Articolul 10
Criteriile de eligibilitate ale producătorilor
C.T.C.E – Piatra Neamt – Pagina 6 din 33
Este eligibil pentru a participa în cadrul programului producătorul care îndeplineşte, cumulativ, următoarele criterii
de eligibilitate:
a) este operator economic cu personalitate juridică română şi desfăşoară activităţi economice pe teritoriul
României;
b) are ca obiect de activitate:
(i) intermedieri în comerţul specializat în vânzarea produselor cu caracter specific, CAEN rev. 3, cod 4618;
(ii) comerţ cu ridicata al autovehiculelor, CAEN rev. 3, cod 4671;
(iii) comerţ cu amănuntul al autovehiculelor, CAEN rev. 3, cod 4781;
(iv) comerţ cu amănuntul al motocicletelor; comerţ cu amănuntul al pieselor şi accesoriilor pentru motociclete,
CAEN rev. 3, cod 4783;
(v) comerţ cu ridicata al motocicletelor; comerţ cu ridicata al pieselor şi accesoriilor pentru motociclete, CAEN rev.
3, cod 4673.
Se vor lua în considerare şi codurile CAEN rev. 2 care corespund, prin echivalenţă, celor aferente versiunii rev. 3;
c) nu se află în stare de insolvenţă sau faliment, nu se află în procedură de reorganizare judiciară, dizolvare,
lichidare, închidere operaţională, administrare specială, nu are suspendate ori restricţionate activităţile economice,
nu se află într-o altă situaţie similară legal reglementată; nu face obiectul unei proceduri legale în justiţie pentru
situaţiile mai sus menţionate şi nici pentru orice altă situaţie similară;
d) are îndeplinite obligaţiile de plată a taxelor, impozitelor, amenzilor şi contribuţiilor către bugetul de stat, bugetul
local al unităţii administrativ-teritoriale în a cărei rază îşi are sediul şi bugetul Fondului pentru mediu, conform
prevederilor legale în vigoare.
Articolul 11
Conţinutul dosarului de validare
(1) Dosarul de validare a producătorului cuprinde următoarele documente:
a) cererea de validare a producătorului, completată integral prin tehnoredactare, semnată de reprezentantul
legal al solicitantului sau de împuternicitul acestuia, cu semnătură electronică calificată bazată pe un certificat
calificat emis de un prestator de servicii de încredere conform Regulamentului (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului
European şi al Consiliului din 23 iulie 2014 privind identificarea electronică şi serviciile de încredere pentru
tranzacţiile electronice pe piaţa internă şi de abrogare a Directivei 1999/93/CE;
b) actul de identitate al reprezentantului legal al producătorului/ împuternicitului acestuia;
c) actul de reprezentare/împuternicire al reprezentantului legal al producătorului/împuternicitului acestuia;
d) certificatul constatator/furnizare informaţii emis de către oficiul registrului comerţului de pe lângă tribunalul în a
cărui rază teritorială îşi are sediul social producătorul, nu mai vechi de 30 de zile la data depunerii dosarului de
validare; este acceptată şi varianta INFOCERT;
e) actul doveditor al calităţii de constructor de autovehicule, importator de autovehicule noi sau de reprezentant
autorizat al constructorului/importatorului. În cazul în care acesta este redactat într-o limbă străină, trebuie
prezentată traducerea autorizată;
f) certificatul de atestare fiscală privind obligaţiile de plată către bugetul de stat, emis pe numele producătorului
de către organul teritorial de specialitate al Ministerului Finanţelor, nu mai vechi de 30 de zile la data depunerii
dosarului de validare;
g) certificatul de atestare fiscală privind impozitele şi taxele locale şi alte venituri ale bugetului local, emis pe
numele producătorului de către autoritatea publică locală în a cărei rază teritorială îşi are sediul solicitantul, nu
mai vechi de 30 de zile la data depunerii dosarului de validare;
h) certificatul de atestare fiscală privind obligaţiile la Fondul pentru mediu, emis pe numele producătorului de
către AFM, nu mai vechi de 30 de zile la data depunerii dosarului de validare;
i) dovada deschiderii contului la Trezoreria Statului cu extensia 50.70.24 „Disponibil din sume alocate din Fondul
pentru mediu reprezentând finanţare sau cofinanţare nerambursabilă a proiectelor pentru protecţia mediului“.
(2) Depunerea dosarului de validare se realizează prin intermediul aplicaţiei.
Articolul 12
Validarea producătorului
(1) În vederea validării, AFM analizează cererea de validare şi celelalte documente prevăzute la art. 11 şi
selectează producătorul în vederea includerii în lista producătorilor aprobaţi.
(2) Producătorul va fi notificat, în situaţia în care se constată că documentele prevăzute la art. 11:
a) nu au fost încărcate;
b) nu sunt conforme, sunt incomplete, ilizibile sau nu conţin toate elementele prevăzute în prezentul ghid;
c) nu atestă îndeplinirea criteriilor de eligibilitate;
d) nu sunt în termen de valabilitate.
C.T.C.E – Piatra Neamt – Pagina 7 din 33
(3) Atrage respingerea cererii de validare neprezentarea în termen de 10 zile a documentelor solicitate conform
alin. (2) ori prezentarea de completări/clarificări/remedieri incomplete sau care nu au atestat eligibilitatea
producătorului. Documentele solicitate conform alin. (2) vor atesta eligibilitatea producătorului la data depunerii
dosarului de validare sau la data transmiterii acestora.
(4) Comitetul director al AFM avizează lista cuprinzând dosarele propuse spre aprobare şi aprobă lista dosarelor
propuse spre respingere.
(5) Listele menţionate la alin. (4) se publică pe pagina de internet a AFM.
Articolul 13
Contestarea rezultatului procesului de validare
(1) Producătorii pot formula contestaţie împotriva Comitetului director în termen de 30 de zile de la data publicării
listelor prevăzute la art. 12 alin. (5).
(2) Contestaţia se transmite la AFM prin intermediul aplicaţiei.
(3) Contestaţia se semnează cu semnătură electronică calificată bazată pe un certificat calificat emis de un
prestator de servicii de încredere conform Regulamentului (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European şi al
Consiliului din 23 iulie 2014 privind identificarea electronică şi serviciile de încredere pentru tranzacţiile electronice
pe piaţa internă şi de abrogare a Directivei 1999/93/CE a reprezentantului legal ori a împuternicitului
producătorului, după caz, şi cuprinde cel puţin atributele de identificare ale contestatarului, sub sancţiunea
respingerii ca inadmisibilă.
(4) Soluţionarea contestaţiilor formulate se realizează de AFM în termen de maximum 30 de zile de la
înregistrarea acestora în aplicaţie.
(5) Împotriva deciziei de soluţionare a contestaţiei, producătorul poate sesiza instanţa de contencios administrativ
competentă, în conformitate cu prevederile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi
completările ulterioare.
Articolul 14
Contractul de participare
(1) AFM pune la dispoziţia producătorilor aprobaţi, prin intermediul aplicaţiei, contractele de participare.
(2) În termen de 10 zile de la data punerii la dispoziţie a contractelor conform alin. (1), producătorii sunt obligaţi
să le semneze cu semnătură electronică calificată bazată pe un certificat calificat emis de un prestator de servicii
de încredere conform Regulamentului (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 iulie
2014 privind identificarea electronică şi serviciile de încredere pentru tranzacţiile electronice pe piaţa internă şi de
abrogare a Directivei 1999/93/CE şi să le încarce în aplicaţie, sub sancţiunea eliminării din program.
(3) Din partea producătorului, contractul de participare se semnează de către reprezentantul legal ori de către
persoana mandatată în mod expres prin împuternicire notarială, pentru care se va prezenta şi actul de identitate.
(4) Nu se va admite drept contract valid documentul reprezentând scan/imagine după contractul de participare
emis în format electronic şi semnat olograf sau cu semnătură electronică calificată.
(5) Până la momentul perfectării contractului de participare, AFM are dreptul să modifice şi/sau să completeze
modelul de contract, orice modificare şi/sau completare ulterioară realizându-se cu acordul ambelor părţi, exprimat
în scris, prin act adiţional.
(6) Contractul intră în vigoare la data semnării de ultima parte şi este valabil până la data de 31 iulie 2031, sub
condiţia menţinerii de către producătorul validat a criteriilor de eligibilitate.
(7) La finalizarea fiecărei sesiuni de validare a producătorilor, AFM publică pe pagina de internet, www.afm.ro,
Lista producătorilor validaţi.
Articolul 15
Revalidarea anuală a producătorilor
(1) Anual, în perioada 1-30 ianuarie, producătorii validaţi transmit documente privind respectarea şi menţinerea
criteriilor de eligibilitate îndeplinite la momentul validării în program, conform cererii de revalidare prevăzută în
anexa nr. 7 la prezentul ghid.
(2) Producătorul va fi notificat, în situaţia în care se constată că documentele prevăzute la alin. (1):
a) nu sunt conforme, sunt incomplete, ilizibile sau nu conţin toate elementele prevăzute în prezentul ghid;
b) nu atestă îndeplinirea criteriilor de eligibilitate;
c) nu sunt în termen de valabilitate.
(3) Atrage respingerea cererii de revalidare neprezentarea în termen de 10 zile a documentelor solicitate conform
alin. (2) ori prezentarea de completări/clarificări/remedieri incomplete sau care nu au atestat eligibilitatea
producătorului. Documentele solicitate conform alin. (2) vor atesta eligibilitatea producătorului la data depunerii
cererii de revalidare sau la data transmiterii acestora.
Capitolul IV
C.T.C.E – Piatra Neamt – Pagina 8 din 33
Înscrierea în program a solicitantului, persoană fizică
Articolul 16
Condiţiile de eligibilitate care trebuie îndeplinite de solicitantul, persoană fizică, la momentul înscrierii în program
Poate beneficia de finanţare solicitantul, persoană fizică, care îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:
a) are domiciliul/reşedinţa în România;
b) are îndeplinite obligaţiile de plată a taxelor, impozitelor, amenzilor şi contribuţiilor către bugetul de stat şi
bugetul local unde are domiciliul/reşedinţa, conform prevederilor legale în vigoare;
c) nu a fost condamnat pentru infracţiuni împotriva mediului, prin hotărâre judecătorească definitivă;
d) se angajează să predea către un colector autorizat un autovehicul uzat aflat în proprietatea sa ori a cedentului;
e) se angajează să radieze din evidenţa circulaţiei autovehiculul uzat.
Articolul 17
Reguli şi documente necesare în vederea înscrierii în program
(1) AFM demarează sesiunea de înscriere a solicitanţilor, persoane fizice, în aplicaţie la data menţionată în
dispoziţia preşedintelui AFM.
(2) Înscrierea solicitantului se realizează prin încărcarea în aplicaţie a următoarelor documente:
a) cererea de finanţare, descărcată din aplicaţie, completată prin tehnoredactare şi, ulterior, încărcată fără a fi
semnată;
b) actul de identitate care atestă identitatea şi domiciliul/reşedinţa în România, eliberat de către autorităţile
române, în termen de valabilitate la momentul înscrierii;
c) certificatul de atestare fiscală privind obligaţiile de plată către bugetul de stat, emis pe numele solicitantului de
către organul teritorial de specialitate al Ministerului Finanţelor, nu mai vechi de 90 de zile la momentul înscrierii
în program;
d) certificatul de atestare fiscală privind impozitele şi taxele locale şi alte venituri ale bugetului local, emis pe
numele solicitantului de către autoritatea publică locală în a cărei rază teritorială îşi are domiciliul/reşedinţa, nu
mai vechi de 30 de zile la momentul înscrierii în program.
(3) Înscrierea solicitantului minor se realizează de către reprezentantul legal al acestuia prin încărcarea în
aplicaţie a CNP-ului solicitantului minor şi a următoarelor documente:
a) certificatul de naştere/cartea de identitate a minorului;
b) cartea de identitate a reprezentantului legal;
c) actul administrativ/sentinţa judecătorească cu privire la reprezentarea minorului, după caz;
d) documentele prevăzute la alin. (2) emise pe numele minorului sau al reprezentantului legal.
(4) Înscrierea solicitantului în program se consideră finalizată în momentul în care a fost îndeplinită cerinţa
prevăzută la alin. (2) şi (3), după caz, după parcurgerea tuturor paşilor din aplicaţie şi după exprimarea acordului
privind acceptarea declaraţiilor implicite şi a termenilor şi condiţiilor de utilizare a aplicaţiei.
(5) La finalizarea procesului de înscriere în program a solicitantului, persoană fizică, conform alin. (4), aplicaţia
generează automat un număr de înregistrare şi rezervă valoarea ecotichetelor solicitate până la concurenţa
bugetului alocat sesiunii de înscriere.
(6) În termen de 10 zile de la obţinerea numărului de înregistrare, conform alin. (5), solicitantul completează seria
de şasiu a autovehiculului uzat şi încarcă în aplicaţie următoarele documente:
a) certificatul de înmatriculare a autovehiculului uzat;
b) cartea de identitate a autovehiculului uzat;
c) actul doveditor eliberat de către serviciul public comunitar regim permise de conducere şi înmatriculare a
vehiculelor competent teritorial, pentru cazul în care din certificatul de înmatriculare sau din cartea de identitate a
autovehiculului uzat nu rezultă anul fabricaţiei, anul primei înmatriculări în România şi/sau categoria
autovehiculului uzat;
d) declaraţia cedentului, după caz, întocmită conform anexei nr. 4 la prezentul ghid;
e) certificatul de atestare fiscală privind impozitele şi taxele locale şi alte venituri ale bugetului local, emis pe
numele cedentului de către autoritatea publică locală în a cărei rază teritorială îşi are domiciliul, nu mai vechi de
30 de zile la momentul înscrierii în program, după caz;
f) certificatul de căsătorie sau orice act administrativ eliberat de către autoritatea competentă material şi
teritorial, care atestă schimbarea/modificarea numelui şi/sau prenumelui, după caz;
g) documentul care atestă schimbarea/modificarea adresei de domiciliu sau de reşedinţă, eliberat de către
autoritatea competentă material şi teritorial, în situaţia în care adresa de domiciliu ori de reşedinţă înscrisă în
actul de identitate diferă de adresa înscrisă în certificatul de înmatriculare şi în cartea de identitate a
autovehiculului uzat, sau prezentarea unei declaraţii pe propria răspundere care atestă schimbarea/modificarea
adresei de domiciliu sau de reşedinţă, semnată de către solicitant, după caz.
C.T.C.E – Piatra Neamt – Pagina 9 din 33
(7) Suplimentar, în termenul prevăzut la alin. (6), în cazul proprietarului care a dobândit autovehiculul uzat prin
moştenire, solicitantul încarcă în aplicaţie:
a) certificatul de moştenitor;
b) sentinţa civilă definitivă;
c) împuternicirea notarială prin care persoana reprezentantă este expres mandatată să acţioneze şi să încheie
acte juridice în cadrul programului, în numele, pe seama şi în interesul tuturor comoştenitorilor, în vederea:
casării autovehiculului uzat, radierii autovehiculului uzat din evidenţa circulaţiei şi achiziţionării autovehiculului
nou, atunci când certificatul de moştenitor ori sentinţa civilă atestă existenţa mai multor moştenitori.
(8) Suplimentar, în termenul prevăzut la alin. (6), în cazul proprietarului care a dobândit autovehiculul uzat ca
urmare a unei decizii judecătoreşti, partaj sau donaţie, după caz, solicitantul încarcă în aplicaţie documentul
doveditor.
(9) Documentele încărcate atestă îndeplinirea criteriilor de eligibilitate la momentul înscrierii în aplicaţie.
(10) În cazul certificatelor de atestare fiscală emise în format electronic vor fi încărcate în aplicaţie fişierele
recepţionate, cu semnătura digitală a instituţiei emitente, astfel cum au fost emise şi transmise solicitantului.
Articolul 18
Selectarea în aplicaţie a producătorului validat de către solicitantul, persoană fizică, şi analiza documentaţiei de
finanţare
(1) În termen de maximum 10 zile de la obţinerea numărului de înregistrare, conform art. 17 alin. (5), solicitanţii
sunt obligaţi să selecteze un producător validat, prin intermediul aplicaţiei.
(2) Se consideră că a renunţat la finanţare solicitantul care nu selectează un producător validat în interiorul
termenului prevăzut la alin. (1).
(3) La expirarea termenului prevăzut la alin. (1), în situaţia în care producătorul selectat nu preia înscrierea
solicitantului, acesta are dreptul să reia procedura prevăzută la alin. (1) de maximum 3 ori.
(4) În termen de maximum 20 de zile de la data selectării, producătorul validat analizează documentele încărcate
de solicitant în aplicaţie.
(5) În măsura în care din documentele încărcate în aplicaţie conform art. 17 nu se poate stabili cu certitudine
eligibilitatea solicitantului, îndeplinirea condiţiilor prevăzute de ghid cu privire la autovehiculul uzat în raport cu
momentul înscrierii în program, producătorul validat are posibilitatea de a solicita clarificări prin intermediul
aplicaţiei, pentru:
a) completarea paginilor lipsă ale documentelor încărcate;
b) transmiterea documentelor emise online, astfel cum au fost comunicate solicitantului de autorităţile/instituţiile
emitente;
c) transmiterea unor documente suplimentare care să clarifice eligibilitatea solicitantului, altele decât cele
prevăzute la art. 17.
(6) Producătorul validat transmite solicitantului cererea de clarificare prin intermediul aplicaţiei, în interiorul
termenului prevăzut la alin. (4).
(7) Solicitantul încarcă în aplicaţie documentele prevăzute la alin. (6), cu încadrarea în termenul de la alin. (4).
(8) Atrage respingerea solicitantului:
a) lipsa unui document dintre cele prevăzute la art. 17 alin. (2) şi (3);
b) expirarea termenului de valabilitate a unui document dintre cele prevăzute la art. 17 alin. (2) şi (3);
c) neîndeplinirea unui criteriu de eligibilitate;
d) netransmiterea clarificărilor în condiţiile şi în termenul stabilit conform alin. (7).
(9) În urma analizei efectuate de producătorul validat, solicitanţii se evidenţiază în aplicaţie cu statusul „solicitant
propus spre aprobare“ sau „solicitant propus spre respingere“.
(10) AFM generează prin intermediul aplicaţiei listele cuprinzând proiectele solicitanţilor prevăzuţi la alin. (9).
(11) Comitetul director al AFM aprobă lista cuprinzând proiectele solicitanţilor respinşi şi avizează lista proiectelor
selectate pentru a fi finanţate. Comitetul de avizare al AFM aprobă lista proiectelor selectate pentru a fi finanţate.
(12) AFM publică pe pagina de internet listele prevăzute la alin. (11).
(13) Solicitantul poate depune contestaţie împotriva deciziei Comitetului director/hotărârii Comitetului de avizare.
(14) AFM actualizează în aplicaţie statusul solicitantului „beneficiar aprobat pentru finanţare“ şi „solicitant respins“.
(15) Contestaţia prevăzută la alin. (13) se transmite la AFM prin intermediul aplicaţiei, în termen de 30 de zile de
la data publicării listelor pe pagina de internet a AFM, potrivit alin. (12), şi se semnează olograf sau cu semnătură
digitală calificată.
(16) Împotriva deciziei de soluţionare a contestaţiei solicitantul poate sesiza instanţa de contencios administrativ
competentă, în conformitate cu prevederile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi
completările ulterioare.
Capitolul V
C.T.C.E – Piatra Neamt – Pagina 10 din 33
Înscrierea în program a solicitantului, persoană juridică
Articolul 19
Condiţii de acordare a ecotichetului solicitantului, persoană juridică
Următoarele categorii de persoane juridice române, de drept public ori de drept privat, cu sediul profesional în
România, pot beneficia de ecotichet în cadrul programului:
a) unitatea administrativ-teritorială, inclusiv subdiviziunea administrativ-teritorială a municipiului;
b) unitatea sau instituţia de învăţământ, de stat ori privată;
c) instituţia publică, inclusiv institutul de cercetare-dezvoltare înfiinţat ca instituţie publică, precum şi instituţia din
sistemul de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională;
d) organizaţia neguvernamentală;
e) unitatea aparţinând unui cult religios recunoscut în România;
f) operatorul economic, inclusiv institutul de cercetare-dezvoltare care îşi desfăşoară activitatea în regim
economic;
g) societatea profesională de avocaţi cu răspundere limitată;
h) unităţile medico-sanitare înfiinţate potrivit prevederilor Legii societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările
şi completările ulterioare;
i) entităţi fără personalitate juridică: persoana fizică autorizată, întreprinderea individuală şi întreprinderea
familială;
j) organizaţiile profesionale care sunt organizate şi îşi desfăşoară activitatea în una dintre formele de exercitare a
profesiei liberale, conform dispoziţiilor legale speciale, precum şi alte organizaţii înfiinţate prin lege.
Articolul 20
Condiţiile de eligibilitate care trebuie îndeplinite de solicitantul, persoană juridică
Se poate înscrie în cadrul programului solicitantul, persoană juridică, care îndeplineşte următoarele criterii de
eligibilitate la momentul înscrierii în program:
a) acţionează în nume propriu;
b) are îndeplinite obligaţiile de plată a taxelor, impozitelor, amenzilor şi contribuţiilor către bugetul de stat, bugetul
local al unităţii administrativ-teritoriale în a cărei rază îşi are sediul, bugetul Fondului pentru mediu, conform
prevederilor legale în vigoare;
c) nu este înregistrat cu fapte sancţionate de legislaţia financiară;
d) nu se află în stare de insolvenţă sau faliment, nu se află în procedură de reorganizare judiciară, dizolvare,
lichidare, desfiinţare, radiere, închidere, inclusiv închidere operaţională, nu se află sub administrare specială, nu
are suspendate ori restricţionate activităţile, inclusiv cele economice, nu se află într-o altă situaţie similară legal
reglementată, după caz; nu face obiectul unei proceduri legale în justiţie pentru situaţiile mai sus menţionate şi nici
pentru orice altă situaţie similară;
e) desfăşoară activităţi economice pe teritoriul României şi nu a fost condamnat pentru infracţiuni împotriva
mediului prin hotărâre judecătorească definitivă;
f) nu a fost şi nu este subiectul unei proceduri de recuperare a unui ajutor de stat declarat ca fiind ilegal şi
incompatibil cu piaţa comună, ca urmare a unei decizii a Consiliului Concurenţei sau a Comisiei Europene, ori, în
cazul în care a făcut obiectul unei astfel de decizii, aceasta a fost deja executată şi creanţa a fost recuperată
integral;
g) nu are activitatea principală şi nu desfăşoară activităţi în unul dintre sectoarele prevăzute în cuprinsul anexei 1
la Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, cu respectarea Regulamentului (UE) nr. 2.831/2023 al Comisiei
din 13 decembrie 2023 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene
ajutoarelor de minimis;
h) valoarea totală a ajutoarelor de minimis de care a beneficiat pe o perioadă de 3 ani consecutivi, cumulată cu
valoarea alocării financiare acordate, nu depăşeşte echivalentul în lei, la data depunerii dosarului de finanţare, a
300.000 euro. În situaţia în care solicitantul are calitatea de întreprindere unică, aşa cum este definită la art. 2 alin.
(2) din Regulamentul (UE) nr. 2.831/2023, valoarea totală a ajutoarelor de minimis se calculează prin însumarea
ajutoarelor de minimis acordate pe o perioadă de 3 ani consecutivi întreprinderilor care fac parte din întreprinderea
unică respectivă;
i) nu a beneficiat/urmează să beneficieze de finanţări, granturi, ajutoare de stat/de minimis din alte fonduri/bugete
gestionate de alte instituţii/autorităţi în vederea suportării cheltuielilor cu autovehiculul nou pe care urmează să îl
achiziţioneze în cadrul programului.
Articolul 21
Documente care trebuie încărcate în aplicaţie de solicitantul, persoană juridică, în vederea aprobării
(1) Dosarul de finanţare trebuie să cuprindă următoarele documente:
C.T.C.E – Piatra Neamt – Pagina 11 din 33
- a) cererea de finanţare, completată integral prin tehnoredactare, semnată olograf sau cu semnătură electronică
calificată bazată pe un certificat calificat emis de un prestator de servicii de încredere, conform Regulamentului
(UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 iulie 2014 privind identificarea electronică şi
serviciile de încredere pentru tranzacţiile electronice pe piaţa internă şi de abrogare a Directivei 1999/93/CE, de
către reprezentantul legal sau de către împuternicitul acestuia;
b) certificatul de cazier fiscal, emis pe numele solicitantului, persoană juridică, de către organul teritorial de
specialitate al Ministerului Finanţelor, nu mai vechi de 30 de zile la momentul înscrierii în program;
c) certificatul de atestare fiscală privind obligaţiile de plată către bugetul de stat, emis pe numele solicitantului
persoană juridică de către organul teritorial de specialitate al Ministerului Finanţelor, nu mai vechi de 30 de zile la
momentul înscrierii în program;
d) certificatul de atestare fiscală privind impozitele şi taxele locale şi alte venituri ale bugetului local, emis pe
numele solicitantului, persoană juridică, de către autoritatea publică locală în a cărei rază teritorială îşi are sediul
solicitantul, nu mai vechi de 30 de zile la momentul înscrierii în program;
e) certificatul de atestare fiscală privind obligaţiile la Fondul pentru mediu, emis pe numele solicitantului,
persoană juridică, de către AFM, nu mai vechi de 30 de zile la momentul înscrierii în program.
(2) În cazul certificatelor de atestare fiscală emise în format electronic vor fi încărcate în aplicaţie fişierele
recepţionate, cu semnătura digitală a instituţiei emitente, astfel cum au fost emise şi transmise solicitantului.
Articolul 22
Reguli privind înscrierea în program a solicitantului, persoană juridică
(1) AFM demarează sesiunea de înscriere a solicitanţilor, persoane juridice, în aplicaţie la data menţionată în
dispoziţia preşedintelui AFM.
(2) Înscrierea solicitantului se face prin încărcarea în aplicaţie a documentelor prevăzute la art. 21.
(3) Înscrierea solicitantului în program se consideră finalizată în momentul în care a fost îndeplinită cerinţa
prevăzută la alin. (2), după parcurgerea tuturor paşilor din aplicaţie, şi după exprimarea acordului privind
acceptarea declaraţiilor implicite şi a termenilor şi condiţiilor de utilizare a aplicaţiei.
(4) La finalizarea procesului de înscriere în program a solicitantului, persoană juridică, conform alin. (3), aplicaţia
generează automat un număr de înregistrare şi rezervă valoarea ecotichetelor solicitate până la concurenţa
bugetului alocat sesiunii de înscriere.
(5) Persoana juridică poate solicita mai multe ecotichete în cadrul unei cereri de finanţare.
Articolul 23
Procesul de analiză a documentelor depuse de către solicitantul, persoană juridică, în vederea aprobării finanţării
(1) AFM verifică conformitatea documentelor prevăzute la art. 21 încărcate în aplicaţie de solicitanţii, persoane
juridice, şi îndeplinirea criteriilor de eligibilitate.
(2) În procesul de analiză, AFM poate notifica, o singură dată pentru acelaşi motiv, remedierea/clarificarea
documentaţiei încărcate în aplicaţie pentru motive referitoare la: formularele prevăzute în ghid şi/sau documentele
încărcate care sunt ilizibile, sunt prezentate sub altă formă decât cea solicitată sau conţin ştersături ori modificări,
precum şi dacă sunt incomplete.
(3) Documentele transmise atestă îndeplinirea criteriilor de eligibilitate la data încărcării dosarului de finanţare.
(4) Notificarea prevăzută la alin. (2) şi transmiterea documentelor prevăzute la alin. (3) se efectuează prin
intermediul aplicaţiei.
(5) Atrage respingerea dosarului de finanţare:
a) lipsa sau ieşirea din perioada de valabilitate a unui document;
b) neîndeplinirea unui criteriu de eligibilitate;
c) netransmiterea documentelor în vederea remedierii în termen de 10 zile de la data notificării.
(6) În situaţia în care din analiza dosarului de finanţare rezultă un motiv de respingere şi un motiv de respingere
cu posibilitate de remediere, dosarul va fi respins.
(7) În urma analizei efectuate de AFM, solicitanţii vor fi evidenţiaţi în aplicaţie cu statusul „solicitant propus spre
aprobare“ sau „solicitant propus spre respingere“.
(8) AFM generează prin intermediul aplicaţiei listele cuprinzând proiectele solicitanţilor prevăzuţi la alin. (7).
(9) Comitetul director al AFM aprobă lista cuprinzând proiectele solicitanţilor respinşi şi avizează lista proiectelor
selectate pentru a fi finanţate. Comitetul de avizare al AFM aprobă lista proiectelor selectate pentru a fi finanţate.
(10) AFM publică pe pagina de internet listele prevăzute la alin. (9).
(11) AFM actualizează în aplicaţie statusul solicitantului „solicitant acceptat“ şi „solicitant respins“.
(12) Dosarele de finanţare se aprobă potrivit prevederilor prezentului articol, în mod continuu, pe toată durata de
desfăşurare a programului, în limita bugetului alocat acestuia.
Articolul 24
Contestarea rezultatului procesului de analiză de către solicitanţii, persoane juridice
T.C.E – Piatra Neamt – Pagina 12 din 33
(1) Solicitanţii pot formula contestaţie împotriva deciziilor Comitetului director şi/sau hotărârilor Comitetului de
avizare în termen de 30 de zile de la data publicării listelor pe pagina de internet a AFM, potrivit art. 23 alin. (11).
(2) Contestaţia va fi transmisă AFM, prin intermediul aplicaţiei, în termenul prevăzut la alin. (1) şi se semnează
olograf sau cu semnătură digitală calificată a reprezentantului legal ori a împuternicitului solicitantului, după caz.
(3) Soluţionarea contestaţiilor se realizează în termen de maximum 30 de zile de la înregistrarea acestora în
aplicaţie.
(4) Împotriva deciziei de soluţionare a contestaţiei solicitantul poate sesiza instanţa de contencios administrativ
competentă, în conformitate cu prevederile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi
completările ulterioare.
Articolul 25
Încărcarea în aplicaţie a contractului de finanţare şi a documentelor autovehiculului uzat
(1) AFM pune la dispoziţia beneficiarilor, persoane juridice, cu statusul „solicitant acceptat“, contractele de
finanţare întocmite conform anexei nr. 5 la prezentul ghid.
(2) Din partea beneficiarului, persoană juridică, contractul se semnează de către reprezentantul legal ori de către
o persoană împuternicită, cu semnătură olografă sau electronică calificată bazată pe un certificat calificat emis de
un prestator de servicii de încredere conform Regulamentului (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European şi al
Consiliului din 23 iulie 2014 privind identificarea electronică şi serviciile de încredere pentru tranzacţiile electronice
pe piaţa internă şi de abrogare a Directivei 1999/93/CE.
(3) În termen de 10 zile de la obţinerea statusului „solicitant acceptat“, conform art. 23 alin. (11), beneficiarul
completează seria de şasiu a autovehiculului uzat şi încarcă în aplicaţie următoarele documente:
a) contractul semnat;
b) certificatul de înmatriculare a autovehiculului uzat;
c) cartea de identitate a autovehiculului uzat;
d) actul doveditor eliberat de către serviciul public comunitar regim permise de conducere şi înmatriculare a
vehiculelor competent teritorial, pentru cazul în care din certificatul de înmatriculare sau din cartea de identitate a
autovehiculului uzat nu rezultă anul fabricaţiei, anul primei înmatriculări în România şi/sau categoria
autovehiculului uzat;
e) declaraţia cedentului, după caz, întocmită conform anexei nr. 4 la prezentul ghid;
f) certificatul de atestare fiscală privind impozitele şi taxele locale şi alte venituri ale bugetului local, emis pe
numele cedentului de către autoritatea publică locală în a cărei rază teritorială îşi are domiciliul, nu mai vechi de
30 de zile la momentul înscrierii în program, după caz; se va încărca în aplicaţie documentul recepţionat cu
semnătura digitală a instituţiei emitente, astfel cum a fost emis şi transmis cedentului.
(4) Suplimentar, în termenul prevăzut la alin. (3), în cazul proprietarului care a dobândit autovehiculul uzat prin
moştenire, se vor încărca în aplicaţie:
a) certificatul de moştenitor;
b) sentinţa civilă definitivă;
c) împuternicirea notarială prin care persoana reprezentantă este expres mandatată să acţioneze şi să încheie
acte juridice în cadrul programului, în numele, pe seama şi în interesul tuturor comoştenitorilor, în vederea:
casării autovehiculului uzat, radierii autovehiculului uzat din evidenţa circulaţiei şi achiziţionării autovehiculului
nou, atunci când certificatul de moştenitor ori sentinţa civilă atestă existenţa mai multor moştenitori.
(5) Suplimentar, în termenul prevăzut la alin. (3), în cazul proprietarului care a dobândit autovehiculul uzat ca
urmare a unei decizii judecătoreşti, partaj sau donaţie, după caz, se încarcă în aplicaţie documentul doveditor.
(6) Instituţiile publice şi unităţile administrativ-teritoriale vor încărca în aplicaţie doar contractul de finanţare
semnat, în termen de 10 zile de la obţinerea statusului „solicitant acceptat“.
Articolul 26
Selectarea în aplicaţie a producătorului validat de către beneficiarul, persoană juridică
(1) În termen de maximum 10 zile de la obţinerea statusului „solicitant acceptat“, conform art. 23 alin. (11),
beneficiarii sunt obligaţi să selecteze un producător validat, prin intermediul aplicaţiei, cu excepţia celor cărora le
sunt incidente reglementările în vigoare în materia achiziţiilor publice, care se pot înscrie la un producător validat
numai după derularea tuturor procedurilor, în condiţiile şi termenele impuse prin lege, dar nu mai târziu de 25
noiembrie 2030.
(2) Se consideră că a renunţat la finanţare beneficiarul care nu selectează un producător validat în interiorul
termenului prevăzut la alin. (1).
(3) La expirarea termenului prevăzut la alin. (1), în situaţia în care producătorul selectat nu preia înscrierea
beneficiarului, acesta are dreptul să reia procedura prevăzută la alin. (1) de maximum 3 ori.
(4) În termen de cel mult 10 zile de la selectarea producătorului validat, acesta va efectua analiza documentelor
prevăzute la art. 25 şi, dacă sunt conforme, va modifica statusul „beneficiar aprobat pentru finanţare“.
C.T.C.E – Piatra Neamt – Pagina 13 din 33
(5) În situaţia în care documentele prevăzute la art. 25 nu atestă îndeplinirea condiţiilor prevăzute de prezentul
ghid, producătorul poate transmite beneficiarului, prin intermediul aplicaţiei, notificări în vederea clarificării.
(6) Beneficiarul încarcă în aplicaţie răspunsul în maximum 10 zile de la notificarea prevăzută la alin. (5).
(7) În situaţia neclarificării/nedepunerii documentelor solicitate în condiţiile/în termenul prevăzute/prevăzut la alin.
(6), producătorul va modifica statusul beneficiarului în „beneficiar necontractat“, fapt ce va conduce la rezilierea
contractului de finanţare şi pierderea dreptului de a obţine finanţare în cadrul programului.
Capitolul VI
Cedarea autovehiculului uzat
Articolul 27
Cedarea autovehiculului uzat de către un cedent către solicitant
(1) Solicitantul care nu deţine un autovehicul uzat se poate înscrie în cadrul programului, cu condiţia asumării în
favoarea sa de către cedent a obligaţiilor de predare spre distrugere şi radiere din circulaţie a autovehiculului uzat.
(2) Asumarea de către cedent în favoarea solicitantului se realizează prin completarea şi semnarea unei
declaraţii, întocmită conform anexei nr. 4 la prezentul ghid.
(3) În baza declaraţiei prevăzute la alin. (2), cedentul pune la dispoziţia solicitantului toate documentele necesare
pentru înscrierea în program, referitoare la autovehiculul uzat, prevăzute în prezentul ghid.
(4) Solicitantul şi cedentul se supun condiţiilor şi termenelor prezentului ghid.
(5) Asumarea cedării în favoarea solicitantului este irevocabilă, cu excepţia situaţiei în care solicitantul renunţă la
achiziţionarea autovehiculului nou. Cedentul nu are niciun drept să obţină ecotichetul sau să emită pretenţii de
orice natură în faţa AFM sau a producătorului validat. AFM şi producătorul validat nu răspund faţă de solicitant
pentru eventualele prejudicii cauzate acestuia de către cedent.
(6) Este exclusă asumarea de către cedent în favoarea a doi sau mai mulţi solicitanţi cu acelaşi autovehicul uzat.
Nerespectarea acestei condiţii atrage anularea tuturor cererilor de finanţare astfel obţinute şi excluderea cedenţilor
şi autovehiculelor uzate din program, fără posibilitatea reînscrierii acestora.
(7) În situaţia în care nu pune la dispoziţie propriul autovehicul uzat în cadrul programului, solicitantul încarcă în
aplicaţie declaraţia prevăzută în anexa nr. 4 la prezentul ghid, semnată de cedent.
Capitolul VII
Implementarea proiectului şi mecanismul de finanţare a cheltuielilor eligibile
Articolul 28
Distrugerea şi casarea
(1) În termen de 60 de zile de la obţinerea statusului „beneficiar aprobat pentru finanţare“:
a) beneficiarul are obligaţia să distrugă şi să radieze din evidenţa circulaţiei autovehiculul uzat;
b) beneficiarul are obligaţia să încarce în aplicaţie certificatul de distrugere şi certificatul de radiere şi să
introducă data radierii;
c) producătorul validat verifică documentele şi, dacă sunt îndeplinite condiţiile prevăzute de prezentul ghid,
modifică statusul solicitantului în „distrugere şi radiere validată“;
d) în situaţia în care documentele de la lit. b) nu atestă îndeplinirea condiţiilor prevăzute de prezentul ghid,
producătorul poate solicita clarificări de la beneficiar prin intermediul aplicaţiei;
e) beneficiarul încarcă în aplicaţie răspunsul la cererea prevăzută la lit. d);
f) în situaţia neclarificării/nedepunerii documentelor solicitate conform lit. d) şi e), producătorul va modifica
statusul beneficiarului în „distrugere şi radiere invalidată“.
(2) Nerespectarea termenului prevăzut la alin. (1) se consideră renunţare la finanţare şi conduce la pierderea
dreptului de a obţine finanţare în cadrul programului şi rezilierea contractului de finanţare, după caz.
Articolul 29
Implementarea
(1) Durata de implementare este de maximum 90 de zile de la obţinerea statusului „beneficiar aprobat pentru
finanţare“. Această durată nu poate depăşi data de 25 noiembrie 2030, reprezentând termenul-limită pentru
finalizarea implementării, indiferent de momentul obţinerii aprobării.
(2) În termenul prevăzut la alin. (1) trebuie realizată:
a) emiterea şi introducerea facturii şi a RO e-facturii în aplicaţie de către producătorul validat;
b) efectuarea formalităţilor de vânzare-cumpărare şi predare-primire a autovehiculului nou.
Articolul 30
Decontarea cheltuielilor
C.T.C.E – Piatra Neamt – Pagina 14 din 33
(1) Proceduri cuprinzând modul de transmitere a cererilor de decontare şi a documentelor justificative, precum şi
alte instrucţiuni necesare pentru desfăşurarea procesului de decontare se elaborează la nivelul AFM, se aprobă
prin dispoziţia preşedintelui şi se aduc la cunoştinţa persoanelor interesate prin publicarea pe pagina de internet a
instituţiei, www.afm.ro.
(2) Producătorul validat care figurează în aplicaţie cu mai mult de 10 beneficiari înscrişi are obligaţia să includă în
cererea de decontare, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 6 la prezentul ghid, contravaloarea ecotichetelor
acordate pentru finanţarea a minimum 10 autovehicule noi.
(3) AFM decontează doar facturile pentru care s-a obţinut statusul „distrugere şi radiere validată“.
Capitolul VIII
Monitorizarea
Articolul 31
Monitorizarea
(1) Este obligatorie înmatricularea permanentă la autorităţile competente din România, pe numele beneficiarului,
a autovehiculului nou achiziţionat în cadrul programului, pe o perioadă de cel puţin 18 luni de la emiterea facturii.
Prin excepţie, în cazul în care autovehiculele noi pentru care a fost acordată finanţarea sunt achiziţionate în sistem
leasing, înmatricularea permanentă pe numele beneficiarului este obligatorie la sfârşitul perioadei de leasing.
(2) Este interzisă beneficiarilor înstrăinarea autovehiculelor nou-achiziţionate în cadrul programului, pe o perioadă
de 18 luni de la data emiterii facturii.
(3) Prevederile alin. (2) se aplică inclusiv în cazul beneficiarilor care au achiziţionat autovehiculele noi în sistem
leasing.
(4) Beneficiarul este obligat la restituirea finanţării dacă, în perioada în care operează condiţiile prevăzute la alin.
(1) şi (2), autovehiculele noi sunt supuse unor proceduri legale de urmărire, recuperare sau valorificare.
(5) În orice situaţie care poate conduce la scoaterea din patrimoniul beneficiarului a autovehiculelor noi
achiziţionate prin program, beneficiarul este obligat să aducă la cunoştinţa organelor de urmărire/recuperare
/executare, în scris, precum şi potenţialilor terţi dobânditori sau creditori, după caz, interdicţia de înstrăinare,
precum şi obligativitatea restituirii integrale către AFM a finanţării de care a beneficiat în cadrul programului.
(6) În situaţia intervenţiei unei daune totale a autovehiculului achiziţionat prin program, beneficiarul are obligaţia
restituirii către AFM a contravalorii finanţării acordate sau a achiziţionării unui autovehicul nou, de la un dealer
validat, care să respecte criteriile de eligibilitate şi condiţiile prevăzute în prezentul ghid.
(7) AFM poate solicita beneficiarului orice alte date, informaţii şi/sau documente relevante în legătură cu
finanţarea acordată.
(8) În situaţia în care AFM constată nerespectarea condiţiilor prevăzute la alin. (1)-(6), notifică beneficiarul în
vederea remedierii, după caz, a deficienţei respective. În situaţia în care, în termen de 30 de zile de la primirea
notificării, beneficiarul nu remediază deficienţa, AFM procedează la recuperarea de la acesta a sumelor acordate
cu titlu de finanţare în cadrul programului.
(9) Recuperarea sumelor prevăzute la alin. (8) se realizează în temeiul prevederilor Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2006
, cu modificările şi completările ulterioare, în baza deciziei de recuperare a finanţării prevăzute în anexa nr. 1,
respectiv anexa nr. 2 la Ordinul ministrului mediului, apelor şi pădurilor nr. 1.124/2019 pentru aprobarea modelului
şi conţinutului formularelor „Decizie privind recuperarea sumelor acordate cu titlu de finanţare din Fondul pentru
mediu“ şi „Decizie privind recuperarea sumelor acordate cu titlu de finanţare din Fondul pentru mediu, ce
constituie ajutor de stat/de minimis“, cu modificările şi completările ulterioare.
(10) Până la finalizarea perioadei de monitorizare a proiectului, beneficiarul este obligat să menţină şi să întreţină
autocolantul aplicat de producător pe autovehiculul nou.
(11) În cazul decesului persoanei care a achiziţionat un autovehicul în cadrul programului, moştenitorii legali ai
acestuia au obligaţia de a transmite AFM certificatul de deces al defunctului, în termen de maximum 90 de zile de
la data decesului. Această obligaţie se aplică indiferent de momentul în care survine decesul, atât timp cât acesta
intervine între data emiterii facturii de achiziţie şi până la împlinirea termenului de 18 luni în care autovehiculul
trebuie să rămână în proprietatea beneficiarului.
(12) În cazul în care moştenitorii transmit certificatul de deces conform alin. (11), aceştia nu vor mai fi obligaţi să
facă dovada păstrării autovehiculului în proprietate pentru o perioadă de 18 luni de la data achiziţionării, conform
prevederilor programului.
(13) În situaţia în care moştenitorii nu respectă termenul de transmitere a certificatului de deces prevăzut la alin.
(11), aceştia vor fi obligaţi să restituie suma finanţată de către AFM pentru achiziţionarea autovehiculului, la care
se vor adăuga dobânzi şi penalităţi corespunzătoare, conform legislaţiei în vigoare.
Articolul 32
Raportarea modului de utilizare a finanţării
C.T.C.E – Piatra Neamt – Pagina 15 din 33
(1) În vederea îndeplinirii obligaţiilor stabilite de Comisia Europeană conform art. II alin. (3) din Hotărârea
Guvernului nr. 204/2013, cu modificările şi completările ulterioare, în fiecare an, până la data de 20 a lunii
februarie, AFM raportează autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului modul de utilizare a sumelor
provenite din veniturile obţinute în urma scoaterii la licitaţie a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră,
cantitatea de emisii de gaze cu efect de seră, exprimată în tone de dioxid de carbon echivalent, redusă prin
implementarea proiectelor în anul precedent, precum şi orice alte informaţii suplimentare referitoare la utilizarea
veniturilor, necesare pentru finalizarea raportării.
(2) Raportarea prevăzută la alin. (1) se realizează pe baza datelor din aplicaţie şi în considerarea indicatorilor de
performanţă ai programului, precum şi în baza informaţiilor transmise de producătorii validaţi, după caz.
Capitolul IX
Dispoziţii finale
Articolul 33
Păstrarea documentelor
(1) Producătorii validaţi şi beneficiarii au obligaţia să păstreze documentele transmise în vederea validării
/înscrierii în cadrul programului pentru o perioadă de 10 ani şi să le prezinte la solicitarea AFM/altor organe cu
atribuţii de control.
(2) Neprezentarea în condiţiile alin. (1) a unuia dintre documentele care fac parte din dosarul de validare/înscriere
în cadrul programului atrage anularea finanţării şi recuperarea finanţării.
(3) Producătorul validat îşi asumă responsabilitatea privind analiza documentelor beneficiarilor pentru care
solicită decontarea contravalorii ecotichetelor.
(4) AFM nu poate fi trasă la răspundere pentru nerespectarea de către producătorul validat a termenelor şi
condiţiilor stipulate în prezentul ghid.
(5) AFM poate solicita de la toţi participanţii în program informaţii sau documente referitoare la gestionarea
finanţării, oricând pe parcursul derulării programului, precum şi pe întreaga perioadă de monitorizare.
(6) AFM poate coordona şi verifica procesul de analiză şi implementare a documentelor solicitanţilor/beneficiarilor
pentru care solicită decontarea contravalorii ecotichetelor, prin eşantion.
(7) AFM, în calitate de furnizor de ajutor de stat, îşi rezervă dreptul de a nu achita/de a nu acorda ajutorul de stat
sau de a solicita recuperarea ajutorului de stat deja plătit în cazul în care documentele sau informaţiile furnizate de
către beneficiar se dovedesc a fi incorecte sau false.
Articolul 34
Responsabilităţi privind gestionarea datelor cu caracter personal
(1) AFM pune în aplicare prevederile Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului
din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal
şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (GDPR). Datele cu caracter personal
ale beneficiarilor şi ale terţilor sunt prelucrate respectând prevederile legale. AFM răspunde, în condiţiile legii,
pentru gestionarea datelor cu caracter personal aparţinând persoanelor participante în cadrul programului, pe care
aceasta le prelucrează. Prin depunerea cererilor de finanţare în program/accesarea în aplicaţie a opţiunilor de
selectare a producătorului validat, solicitantul declară/se prezumă că este de acord cu privire la prelucrarea, de
către AFM şi/sau producătorul validat, a tuturor datelor şi informaţiilor furnizate, precum şi cu privire la
transmiterea acestora către terţe instituţii sau persoane juridice în vederea verificării îndeplinirii tuturor obligaţiilor
şi clauzelor prevăzute în prezentul ghid sau în scopul elaborării de situaţii şi statistici.
(2) Prin depunerea cererii de validare şi încheierea contractului de participare, producătorul se obligă să
prelucreze datele cu caracter personal ale participanţilor în cadrul programului, în conformitate cu dispoziţiile
legale aplicabile, inclusiv cu prevederile Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului
din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal
şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE.
(3) În vederea verificării corectitudinii şi realităţii datelor vizând solicitanţii participanţi la program, AFM poate
încheia, în condiţiile legii, protocoale de colaborare cu alte instituţii sau autorităţi publice, competente material şi
teritorial.
Articolul 35
Reguli de publicitate
(1) Orice demers publicitar efectuat de către producătorul validat cu privire la comercializarea autovehiculelor noi
prin program, în orice formă şi în orice mediu, trebuie să specifice că aceasta se realizează prin Programul privind
reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier
nepoluante şi eficiente din punct de vedere energetic 2025-2030, derulat de AFM şi finanţat din Fondul pentru
mediu.
C.T.C.E – Piatra Neamt – Pagina 16 din 33
(2) Orice reducere de preţ, sub orice denumire, promovată de către producătorul validat, trebuie astfel prezentată
publicului încât să nu genereze confuzii între aceasta şi finanţarea acordată prin program.
(3) Regula prevăzută la alin. (2) se aplică întocmai şi în cazul proiectului sau programului promovat de către
producătorul validat, în vederea evitării oricăror confuzii între acesta şi programul finanţat din Fondul pentru mediu.
(4) Producătorii validaţi sunt obligaţi să aplice pe luneta autovehiculelor comercializate în cadrul programului un
autocolant, fără a restrânge sau estompa vizibilitatea sub limita legal admisă.
(5) Caracteristicile autocolantului prevăzut la alin. (4) vor fi aprobate prin dispoziţia preşedintelui şi publicate pe
pagina de internet a AFM.
Articolul 36
Dubla finanţare
(1) Nu pot fi finanţate din fonduri/bugete gestionate de alte instituţii/autorităţi publice/naţionale aceleaşi costuri
pentru achiziţionarea unui autovehicul nou prin intermediul programului derulat de AFM.
(2) Beneficiarul este obligat să informeze AFM cu privire la cererile de finanţare şi/sau granturile aprobate în
vederea suportării cheltuielilor cu un autovehicul nou achiziţionat în cadrul programului şi să ia toate măsurile
privind stoparea incidenţei cazurilor de dublă finanţare.
(3) Orice alt participant în cadrul programului este obligat să comunice AFM, de îndată ce a luat cunoştinţă, orice
informaţii/date referitoare la incidenţa cazurilor de dublă finanţare în cadrul programului.
(4) În vederea prevenirii cazurilor de dublă finanţare, AFM poate încheia, în condiţiile legii, protocoale de
colaborare cu alte instituţii sau autorităţi publice care derulează programe de finanţare din fonduri naţionale şi/sau
europene/externe.
Articolul 37
Publicarea informaţiilor relevante
(1) Toate datele, informaţiile, instrucţiunile, comunicatele şi alte documente relevante în legătură cu programul se
publică pe pagina de internet a instituţiei, www.afm.ro.
(2) Singurele date, informaţii şi instrucţiuni valabile prezentate în mass-media referitoare la program sunt cele
transmise cu titlu de comunicate de presă de către AFM şi/sau autoritatea publică centrală pentru protecţia
mediului.
Articolul 38
Prevederi privind eventuale decalări ale termenelor
Dacă din motive legate strict de AFM (de exemplu, dar fără a se limita la disfuncţionalităţi ale aplicaţiei), terţii se
află în imposibilitatea obiectivă de a-şi respecta termenele impuse prin prezentul ghid, atunci respectivele termene
se vor prelungi cu perioada aferentă întârzierii. Aceste decalări nu exonerează AFM de îndeplinirea obligaţiilor
asumate faţă de terţi prin alte acte de natură juridică.
Articolul 39
Raportul ghidului cu alte acte normative
Unde prezentul ghid nu dispune se aplică prevederile Legii nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, precum şi ale altor acte normative de nivel superior.
Sursă : Administrația Fondului pentru Mediu
InfoCons – Organizație Europeană pentru Protecția Consumatorului și Promovarea Programelor și Strategiilor membră cu drepturi depline în Organizația Mondială Consumers International , membra fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori , având Secretariatul General în București, Bd. Mărășești , nr. 127-129 , sector 4, tel: 021/319.32.66 , mail : secretariat@infocons.ro , Protecția Consumatorului , Protecția Consumatorilor , Proprietate Intelectuală , Consumers Protection , Consumer Protection , Fii Un Exemplu , Dezvoltare Durabilă , Smart Deal , Green Deal , Alertă , Alerte , Telefonul Consumatorului , Telefonul Consumatorilor , Protecția Mediului , Alege Bine , Citește Eticheta , Ia Atitudine , Sănătate , Incredere , Trust , Sorin Mierlea , Cybersecurity , Securitate Cibernetică , Informații Utile , Rabla , Rabla 2025, Achizitie auto , Mediu, Masini