În România , utilizarea energiei regenerabile în transport este în scădere – Fii Un Exemplu Protectia Mediului

În România , utilizarea energiei regenerabile în transport este în scădere – Fii Un Exemplu Protectia Mediului

Pe măsură ce Uniunea Europeană își continuă tranziția către un viitor sustenabil, sursele de energie regenerabilă pentru transport joacă un rol crucial în transformarea acestui sector. În 2023, ponderea energiei regenerabile în transport a atins 10,8% la nivelul UE, marcând o creștere de 1,2 puncte procentuale (pp) față de 2022, când era de 9,6%. Acest progres constant subliniază angajamentul UE de a reduce emisiile de carbon și de a diminua dependența de combustibilii fosili.

Cu toate acestea, în ciuda acestei creșteri, diferența dintre performanțele actuale și obiectivul de 29% pentru 2030 rămâne considerabilă. Pentru atingerea acestui obiectiv ambițios, ar fi necesară o creștere medie anuală de 2,6 puncte procentuale între 2024 și 2030—o provocare semnificativă, având în vedere că între 2014 și 2023 creșterea medie anuală a fost de doar 0,43 puncte procentuale.

Performanța statelor membre ale UE în utilizarea energiei regenerabile pentru transport

Ritmul de adoptare a energiei regenerabile în sectorul transporturilor variază considerabil între statele membre ale Uniunii Europene.

Statele cu cele mai avansate progrese în utilizarea energiei regenerabile pentru transport

Printre țările UE, Suedia se remarcă prin cel mai ridicat nivel de integrare a energiei regenerabile în transport. În 2023, aceasta a înregistrat o cotă de 33,7%, devenind singurul stat membru care a atins deja obiectivul stabilit pentru 2030. De asemenea, Finlanda (20,7%), Țările de Jos (13,4%) și Austria (13,2%) au realizat progrese semnificative în implementarea soluțiilor de transport bazate pe surse regenerabile de energie.

Țările cu cele mai modeste progrese în utilizarea energiei regenerabile pentru transport

Pe de altă parte, anumite state membre întâmpină dificultăți în tranziția către un transport mai sustenabil. În 2023, Croația (0,9%), Letonia (1,4%) și Grecia (3,9%) au înregistrat cele mai scăzute ponderi ale energiei regenerabile în transport, evidențiind necesitatea unor măsuri suplimentare pentru stimularea adoptării acestui tip de energie.

Tendințele anuale în utilizarea energiei regenerabile pentru transport

Analiza schimbărilor anuale dintre 2022 și 2023 oferă o perspectivă asupra evoluției utilizării energiei regenerabile în transport.

Țările cu cea mai mare creștere a energiei regenerabile în transport

Mai multe state membre ale UE au făcut progrese notabile în creșterea ponderii energiei regenerabile în transport:

  • Suedia a înregistrat cea mai mare creștere, cu 4,9 puncte procentuale.
  • Austria și Portugalia au avut fiecare o creștere de 2,5 puncte procentuale.

Aceste creșteri indică existența unor politici naționale solide și a unor stimulente care încurajează utilizarea biocombustibililor, a vehiculelor electrice și a altor soluții de energie regenerabilă în transport.

Țările cu scăderi în utilizarea energiei regenerabile pentru transport

În schimb, unele țări din UE au înregistrat regres:

  • Letonia a avut cea mai mare scădere, cu 1,7 puncte procentuale.
  • Croația a urmat cu o scădere de 1,5 puncte procentuale.
  • România a înregistrat, de asemenea, o scădere de 0,9 puncte procentuale.

Aceste scăderi pot fi atribuite modificărilor de politică, factorilor economici sau schimbărilor în aprovizionarea cu energie, care au afectat disponibilitatea și accesibilitatea combustibililor regenerabili pentru transport.

Strategii pentru creșterea utilizării energiei regenerabile în transport

Cu doar șase ani rămași pentru atingerea obiectivului de 29% energie regenerabilă în transport, statele membre ale UE trebuie să își accelereze eforturile. Printre strategiile cheie pentru reducerea decalajului se numără:

  • Măsuri politice mai puternice: Guvernele trebuie să introducă sau să îmbunătățească politicile care stimulează adoptarea energiei regenerabile în transport, cum ar fi beneficii fiscale pentru achiziția de vehicule electrice sau subvenții pentru producția de biocombustibili.
  • Investiții în infrastructura de transport: Extinderea rețelelor de încărcare pentru vehicule electrice și îmbunătățirea infrastructurii de distribuție a biocombustibililor sunt pași critici pentru a permite o utilizare mai mare a energiei regenerabile.
  • Cooperare transfrontalieră în domeniul energiei regenerabile pentru transport: Schimbul de bune practici și inovații tehnologice între statele membre ale UE poate ajuta țările rămase în urmă să recupereze decalajul.
  • Implicarea sectorului privat în soluțiile de transport regenerabil: Parteneriatele cu companii și startup-uri din sectorul energiei regenerabile pot stimula inovația și implementarea pe scară largă a soluțiilor de transport sustenabile.

UE face progrese constante în integrarea energiei regenerabile în transport, dar ritmul actual de creștere nu este suficient pentru atingerea obiectivului din 2030. În timp ce țări fruntașe precum Suedia și Finlanda demonstrează ce este posibil, multe alte națiuni trebuie să își accelereze semnificativ eforturile. Cu mixul potrivit de politici, investiții și inovații, UE poate reduce decalajul și poate construi un sector de transport mai ecologic și mai sustenabil până în 2030.

 

Source : Eurostat