Fii Un Exemplu – Performanța de mediu a sectorului european al aviației
Un nou raport privind performanța de mediu a sectorului european al aviației stabilește măsuri privind modul de reducere a impactului aviației asupra schimbărilor climatice, a zgomotului și a calității aerului și de asigurare a faptului că Europa își îndeplinește obiectivul de neutralitate climatică până în 2050. În special, raportul recomandă să se pună accentul pe măsuri precum creșterea utilizării combustibililor de aviație durabili, valorificarea la maximum a optimizărilor managementului traficului aerian și adoptarea unor tehnologii mai eficiente din punctul de vedere al consumului de combustibil. Prin punerea în aplicare a acestor măsuri, emisiile ar putea fi reduse cu cel puțin două treimi până în 2050.
Printre constatările sale, raportul menționează:
- numărul mediu de pasageri (135) și distanța (1 730 km) per zbor continuă să crească, la fel ca și vârsta medie a flotei (11,8 ani) ;
- numărul de zboruri care sosesc și pleacă de pe aeroporturile UE și ale Asociației Europene a Liberului Schimb (AELS) a ajuns la 8,35 milioane în 2023, cu 10 % sub nivelul anterior pandemiei de COVID-19 din 2019.
- în 2023, zborurile cu plecare de pe aeroporturile din UE și AELS au emis 133 de milioane de tone de CO2, cu 10 % mai puțin decât în 2019 ;
- masa medie de CO2 emisă per pasager-kilometru a fost redusă și mai mult la 83 de grame în 2023, echivalentul a 3,3 litri de combustibil per 100 de pasageri-kilometru ;
- în 2022, zborurile cu plecare din UE și AELS au reprezentat 12 % din totalul emisiilor de gaze cu efect de seră (GES) generate de transporturi și 4 % din totalul emisiilor de GES din UE și AELS
Acesta prevede, de asemenea, că emisiile nete de CO2 ar putea fi reduse cu cel puțin 65 de milioane de tone (47 %) în 2050 dacă se îndeplinește mandatul ReFuelEU privind aprovizionarea aviației cu combustibili de aviație durabili (SAF). Cu toate acestea, având în vedere că se preconizează o creștere a cererii de trafic aerian care va ajunge la 11,8 milioane de zboruri anuale până în 2050, Comisia subliniază că sunt necesare acțiuni suplimentare în domeniul tehnologiilor mai eficiente din punctul de vedere al consumului de combustibil, al optimizării operațiunilor și al utilizării SAF pentru a preveni ca o astfel de creștere a traficului să genereze emisii sporite.
Raportul „European Aviation Environmental 2025” este elaborat de Comisia Europeană, împreună cu Agenția Uniunii Europene pentru Siguranța Aviației și cu sprijinul Agenției Europene de Mediu și al Eurocontrol.
Sursa : europa.eu