Fii Un Exemplu – Mecanism de stimulare pentru vehiculele cu emisii zero și scăzute (ZLEV)

Din 2025 până în 2029, un sistem de creditare ZLEV se va aplica atât pentru producătorii de mașini, cât și pentru autoutilitare. Sistemul va atenua obiectivul specific de emisii al unui producător dacă ponderea acestuia de noi ZLEV (vehicule cu emisii între 0 și 50 g CO2/km) înmatriculate într-un anumit an depășește următoarele valori de referință:

  • Mașini: 25% ZLEV
  • Furgonete: 17% ZLEV

O depășire cu un punct procentual a valorii de referință ZLEV va crește obiectivul de CO2 al producătorului (în g CO2/km) cu un procent. Reducerea țintei de emisie va fi limitată la maximum 5% pentru a proteja integritatea de mediu a regulamentului.

Pentru a calcula cota ZLEV în flota unui producător, o regulă contabilă acordă o pondere mai mare ZLEV-urilor cu emisii de CO2 mai mici. Se poate aplica un multiplicator suplimentar pentru mașinile înmatriculate în statele membre cu o pondere și un număr redus de ZLEV înmatriculate în 2017.

Sancțiuni pentru emisiile în exces

Dacă emisiile medii de CO2 ale flotei unui producător depășesc obiectivul specific de emisie într-un anumit an, producătorul trebuie să plătească – pentru fiecare dintre vehiculele sale noi înmatriculate în acel an – o primă pentru exces de emisii de 95 EUR per g/km de depășire a obiectivului.

Actiuni comune 

Diferiți producători pot acționa în comun pentru a-și îndeplini obiectivul de emisii. Atunci când formează un pool, producătorii trebuie să respecte regulile dreptului concurenței. Nu este posibilă punerea în comun între producătorii de mașini și autoutilitare.

 

Sursa : europa.eu